Skip to content

En guide till medioker avkastning

april 12, 2017
Steve Jobs.jpg

En bra investering en gång i tiden

En gång i tiden fanns det ett litet skamfilat datorföretag med usel ekonomi. Jag fick lägga vantarna på en av deras vid den tiden nya laptops och minns hur jag tänkte ”det här är för bra för att inte bli stort”.

Företaget heter Apple. I dag världens högst värderade bolag. Då, år 2000, helt uträknade med en fot i graven. Någon gång räknade jag ut att om jag hade investerat 50 000 kronor (jag inte hade) då, hade jag haft 2 miljoner kronor ett antal år senare. Som 16-åring hade jag dock ingen aning om vad en aktie var för något.

Jag har tänkt på det där då och då, och valde till slut att aktivt försöka engagera mig i att inte bara konsumera mina pengar utan också växa dem. Utan att banka för hårt på min egen trumma har jag märkt att jag åtminstone är normalbegåvad i ekonomiska frågor och jag är intresserad av trender i skärningspunkten mellan politik, samhälle och ekonomi.

Jag gör inga anspråk på att detta utgör något sorts facit på den bästa investeringsfilosofin – rubriken på inlägget avslöjar kanske det – och inte heller tar jag något ansvar för eventuella läsares investeringsbeslut. Med det sagt, nedan är något sorts försök att sätta min investeringsfilosofi på pränt, och kanske också göra en pedagogisk genomgång av några olika överväganden som vi småsparare ställs inför.

Målet för mina investeringar är inte att göra snabba klipp, utan att spara lite extra för pensionen. Jag har en horisont på upp till 30 år. Har du andra mål kan andra strategier passa bättre.

Värdeinvestering framför spekulation
Det finns lika många investeringsfilosofier och sätt att räkna ut uppsidor i en aktie som det finns investerare. En enkel uppdelning är mellan fundamentalanalys och de som ägnar sig åt teknisk analys. De senare försök hitta signaler i allt statistiskt brus för att se om bolag har uppåtgående eller nedåtgående kursrörelser.

Värdeinvesterare tittar istället på bolags fundamentala underliggande faktorer, och sällan eller inte alls på kursrörelser. Dels specifika nyckeltal (P/E, YoC, P/B etc) men också om bolaget producerar något marknaden efterfrågar och som man kan anta kommer fortsätta efterfråga i ännu högre utsträckning i framtiden. Pris och värde är inte samma sak.

Makrotrender
Jag försöker i mina investeringar ligga i linje med stora och långsamma förändringar som påverkar många människor. Människor blir äldre och fetare. Genom Investor äger jag t.ex. det onoterade medicinteknikbolaget Mölnlycke. Av samma skäl kan läkemedelsbolag vara bra investeringar (jag äger dock inga). Automatisering förändrar industriproduktion, och allt fler får el, därför tror jag att Investor-ägda ABB kan vara en bra investering.

Allt fler lyfts ur fattigdom och efterfrågar livets bekvämligheter. Därför tror jag på SCA som producerar hygienartiklar. Det finns samtidigt en trend mot mer byggande i trä och ökad efterfrågan på biomassa. Samma bolag är en stor skogsägare. En svensk trend är mot ökat byggande, varför t.ex. Skanska ser attraktiva ut. Också vissa råvarubolag har framtiden för sig då mycket förnybar energiteknik kräver sällsynta jordartsmetaller.

Vallgravar och inträdeshinder
Eftersom jag i bästa fall vill kunna äga en aktie 30+ år undviker jag chansaktier i föränderliga branscher. Med vallgrav menas att det finns inträdeshinder på en marknad – regulatoriska eller praktiska. Bolag som ligger högt upp i förädlingskedjan eller är kapitalintensiva har konkurrenter, men det är svårt att gå från noll till att ha t.ex. en patentportfölj på magmedicin eller nätverksstandarder på två år. Branscher utan tvära kast är bra branscher.

Begränsat med cykliska aktier
Vissa aktier följer konjunkturcyklerna. Exempelvis gruvbolag som rider på råvarucykeln. När det går bra går det riktigt bra (Atlas Copco som exempel), men när det går dåligt då kan det gå uselt. Visst inslag av råvarukänsliga aktier är inget problem, men jag försöker vikta dem till max omkring 25 % av hela portföljens värde.

Stor riskspridning
Idealt sett äger man ett bolag. Ett riktigt bra bolag. Hade jag köpt Apple för 17 år sedan hade det varit en briljant investering. Men chansen att träffa en sådan är minimal. Därför sprider jag riskerna. Äger du 10 aktier där vardera utgör 10 % av portföljen, och en halveras förlorar du bara 5 % av din totala portfölj. Å andra sidan om samma aktie rusar 50 % ökar ditt totala portföljvärde bara med 5 %. Eftersom jag är riskavert tycker jag 15 aktier är en bra medelväg. Uppsidan är begränsad, men det är också nedsidan. Och jag har inte bråttom.

Av detta skäl äger jag också flera investmentbolag som i sin tur äger andra bolag. Och jag gillar branscher som inte är cykliska. Människor måste alltid köpa mat, och alla behöver någonstans att bo. Dagligvaruhandel och fastigheter är konjunkturokänsliga. ICA, Axfood, Castellum och Wihlborgs är sådana exempel.

Utdelningar
Att jaga utdelningar är extremt populärt. Genom att finansiera bolag genom aktieköp får vi en avkastning i form av en utdelning – pengar rätt in på kontot.

Det finns en kritik mot utdelningsinvesteringar och att denna strategi kan leda till att man graviterar mot mediokra bolag. Ett bolag som kan förränta pengarna genom att inte dela ut en spänn och istället använda pengarna för att utveckla sin verksamhet och därmed öka börsvärdet är strikt taget lika bra, om inte bättre. En hög direktavkastning (i min mening över 6 %) kan vara ett tecken på att man har slut på idéer.

Fördelen med att titta på utdelningar som nyckeltal är framförallt börspsykologiska. Jag blir inte orolig om en aktie minskar i värde, tvärtom, då kan jag köpa fler så länge som underliggande fundamentala faktorer inte har ändrats. Det går tvärt emot den gängse börspsykologin där man nervöst tittar på kursen.

Utdelningar är också svåra att manipulera. Antingen delar man ut eller inte, och antingen är utdelningen högre eller lägre än förra året. Jag äger inga bolag som inte delar ut, men skulle kunna göra om jag hittar någon bra. Det finns också, för vissa bolag, ett stigma associerad med att inte dela ut. Det ska mycket till för att ett fastighetsbolag som Hufvudstaden ska bryta en 20-årig trend av ökade utdelningar.

Bra historik spelar roll
Många, särskilt utdelningsinvesterare, tittar på historiska data om utdelningar och försöker extrapolera hur framtiden kan te sig för bolaget. Medveten om att historia inte behöver säga något om framtiden spelar det ändå stor roll i mina investeringsbeslut: Jag köper sällan bolag som inte har åtminstone tio år av stigande utdelningskurvor. Bolag som överlevt finanskrisen har testats.

Svenska börsen är bäst
Det är en överdrift. Men ett antal världsledande globala bolag är svenska och noterade här. Strikt taget finns det ganska få skäl att köpa utanför Stockholmsbörsen. Genom att äga företrädesvis svenska aktier undviker jag valutarisker och all form av källskatt. Dessutom är det lättare att följa och få en känsla för svenska företag än utländska, vilket är en annan tumregel – köp det du känner och förstår.

Lite till ingen kassa
Forskning visar att över tid är det bäst att vara fullinvesterad hela tiden. Jag har därför mindre än 1 procent kassa (likvider). Det kan kännas lite surt när ett bolag två veckor efter lönen ramlar in har dippat och blivit billigare. Men att detaljstudera marknaden varje dag har jag vare sig lust eller tid med. Vilket leder till nästa punkt.

Tid i marknaden
Den enda edge jag tror småsparare egentligen har är tid i marknaden. Över tid går börsen upp med i snitt 7 procent per år. Ju längre tid du är på marknaden ju större är din vinst och ju mindre känns oundvikliga lågkonjunkturer. Eftersom jag investerar i utdelningsbolag har jag också en sorts psykologiskt ”försvar” mot dippar. Lågkonjunktur betyder, i bästa fall, rea på kvalitetsaktier.

Försöker inte tajma marknaden
Att tajma börsrörelser annat i den mest breda definition av ordet är extremt svårt, både av tekniska skäl och utifrån min kunskap. Jag känner mina begränsningar.

För högt värderade bolag
I skrivande stund är börsen mycket högt värderad – P/E över 20-25 är inte ovanligt. Det finns en klyscha om att ”kvalitet inte kan kosta för mycket”. Det kan det visst, om det går att få högre avkastning i mindre kvalitativa bolag. Problemet i dag är att räntefonder, sparkonton och obligationer ger usel avkastning. Därför flödar billiga krediter till aktiemarknaden och blåser upp kurser. Priserna i dag reflekterar enligt mig sällan det egentliga värdena.

Jag köper trots det i vått och torrt mina utvalda aktier. Det är aktier i bolag som visserligen har höga värderingar, men vars underliggande fundamentala faktorer visar grönt. Med en horisont på över 10 år räknar jag med att kurserna kommer sjunka, vilket jämnar ut mitt genomsnittliga anskaffningsvärde (GAV) till mer rimliga nivåer.

***

I punktform skulle mina övergripande riktlinjer för hur jag förhåller mig till aktier kunna sammanfattas med:

  • Köper bolag som rider på större trender (åldrande, medicin, miljö, osv)
  • Köper bolag verksamma i konjunkturokänsliga branscher (fastigheter, dagligvaruhandel, hygien)
  • Köper (helst) mogna bolag med stark branschställning
  • Köper (helst) bolag som delar ut pengar
  • Köper (helst) bolag som har stigande utdelningstrend i över 10 år
  • Köper (helst) svensknoterade bolag för att slippa valutarisker och källskatt
  • Favoriserar investmentbolag för ökad riskspridning och substansrabatter
  • Alla utdelningar återinvesteras
  • En direktavkastning mellan 2 – 6 procent
  • Målet är att äga ca 15 aktier (och aldrig färre/fler än 12/18)
  • Jag är fullinvesterad hela tiden
  • Köper bolag jag tror på 10+ år framåt
  • Köper aktier regelbundet för att sänka GAV
  • Viktar inte cykliska aktier över 25 % av totalt portföljvärde

 

Det finns så klart andra sätt att se på investeringar än det jag skissar på här. Men jag kan rekommendera att ta ett aktivt intresse i investeringar. Du kommer garanterat att lära dig mycket om ekonomi (både privatekonomi och rent generellt), du kommer bli bättre på att förstå förändringar i samhället, och med tålamod så kommer du med mycket stor sannolikhet öka din ekonomiska rikedom.

No comments yet

Kommentera

