Skip to content

När Granskning Sverige ringde

mars 10, 2017
Fabian Fjälling

Hej Fabian!

I fjol ringde en man som kallade sig Johan mig när jag stod och lagade mat – vi snackade en hel timme. Trevlig i tonen och resonerande, men med mycket obehagliga åsikter. Hans ledande frågor handlade framförallt om det inte var utrotning av svenska folket när vi blandades ut med invandrare. Jag förklarade att nej, definitionsmässigt är det inte utrotning när människor förökar sig. Snarare motsatsen.

Vem ”Johan” egentligen är vet vi inte. Men hans kollega ”Erik” som ägnar sig åt samma sak har visat sig heta Fabian Fjälling och är en nu mera en rikskänd 48-åring efter att han avslöjade sig själv av misstag. Fabian ringer upp förmenta makthavare och spelar in dem ovetande, klipper sedan för att etablera en bild av dessa intervjuoffer som svarslösa, lögnaktiga och hycklande och lägger ut på nätet.

Allt är en del av ett större narrativ för att minska tilltron till politiken och medierna.

Mitt klipp finns här att lyssna till här på ”Granskning Sverige”. En timme nedklippt till ca 5 minuter där åtminstone ett av mina svar inte är med för att försöka få det att framstå som att jag är pressad och inte kan svara. Givetvis tar inte heller ”Johan” med sina frågor om folkutrotning i nedklippningen. Anständighetens gräns har inte riktigt förskjutits så långt än.

Varför skriver jag detta? Kanske googlar någon på Granskning Sverige och jag lyckas bredda bilden av dem något som sanningssägare i PK-Sverige.

Jag kom att tänka på detta samtal när jag ramlade över konspirationssajten Newsvoice som klär upp sig som en nyhetstidning på nätet, där man bland annat kan lära sig att HIV kan botas med god kost, det finns ingen global uppvärmning, vacciner är farliga och cancer kan botas med vatten.

Newsvoice som egentligen är en person vid namn Torbjörn Sassersson har nämligen analyserat medias attack mot Granskning Sverige. Sassersson skriver bland annat:

Metoden har uppenbart förargat den svenska journalistkåren. En anledning är att svenska journalister och politiker inte kunnat svara speciellt bra på frågorna som ställts. GS har ofta med övertydlighet visat det med sina samtal.

När jag läste detta kände jag mig manad att kommentera inlägget. Så jag redogjorde för samtalet om ”utrotning av det svenska folket” och förklarade att de inte följer de pressetiska reglerna, klipper sina inlägg medvetet för att etablera en rasistisk agenda. Det är snarare där skon klämmer (och nyhetsvärdet finns!). Inlägget är signerat Oscar och finns om du scrollar ned. Sassersson svarar med att han:

naturligtvis [är] emot extremism, nazism och förintelse etc, men jag hittar inget i GS inspelningar som handlar om att GS förordar rasutrotning, att kulturblandning innebär utrotning eller att de gillar nazism eller rasbiologi.

Jag tar och utvecklar det jag redogjorde för högre upp i detalj om hur lite av vårt samtal som faktiskt läggs ut, och noterar om han inte ser det rasistiska för att inte säga nazistiska i tankefiguren att utrotning sker genom att det föds barn, då kan jag nog inte övertyga honom. Detta inlägg väljer Sassersson däremot att inte släppa igenom.

Till detta ska tilläggas att så vitt jag kan bedöma var det inte Fabian Fjälling som ringde upp mig, vilket jag felaktigt skrev i min kommentar på Newsvoice. Men ”Johan” och Fabian Fjälling tycks ha ungefär samma åsikter.

Fjälling säger sig sympatisera med Svenskarnas Parti, han beklagar sig över judarnas onskefulla inflytande och förintelsen är en lögn.

Detta är en lång inledning för att komma till själva frågan jag själv funderar på.

Om man menar att förintelsen är en lögn, HIV kan botas med att äta bättre, kanelbullens dag är en konspiration och människan är en slavras åt utomjordingar, bara för att ta några exempel har man det kämpigt i samhällsdebatten och kanske också i socialt umgänge. 99 av 100 personer som Fjälling eller Sassersson skulle möta på stan skulle nog betrakta vad de säger som komplett galenskap.

Samtidigt är detta entreprenöriella herrar, de driver relativt inflytelserika sajter och båda är välartikulerade. Fabian har ett jobb, hus och fru vid sidan av sitt sidoknäck som nättroll.

Jag tror att de flesta människor har en självbild som bygger på en övertygelse om att de är rationella, förnuftiga och mottagliga för fakta och argument. Ingen går runt och tänker jag är övertygad om något som egentligen är fel.

Hur förenar man en sådan självbild med åsikter som man själv upplever motarbetas, bespottas och förlöjligas nästan vart man än vänder sig? Jag tror det enkla svaret är att då skapar man av mental självbevarelsedrift en konspiratorisk verklighetsbild: Mina åsikter förlöjligas, undantrycks och föraktas inte för att de är absurda utan för att man inte får säga sanningen i det här jävla landet.

Således är det rimligt att Fabian ringer politiker och journalister under pseudonym, bandar dem ovetandes och klipper i sina ljudfiler. Journalister är en del av ”eliten” som undertrycker sanningen. Men när journalister ber Fjälling om intervjuer – med mer öppna kort än han själv – sker det för att de vill ”tysta honom”, det är ”fake news”, och Fabian har inte sovit bra på flera dygn. Frugan är också under isen p.g.a. att han själv har lyckats koppla ihop sitt eget namn med sina åsikter och Expressen har mage att be om en intervju.

Möjligtvis är det någonstans här man också kan hitta svaret kring varför konspirationsmiljön på nätet samlar människor med internt icke-koherenta åsikter. Om sanningen om förintelsen inte får uttryckas är avståndet tydligen kort till att också tycka att Ryssland är under attack av väst – trots att någon som beklagar sig över ”judarnas onskefulla inflytande” rimligen borde vara avigt inställd mot den stat som krossade fascismen. Det finns inte heller någon uppenbar koppling mellan att vara ett fan av den ryska diktatorn Putin och mena att HIV kan botas med bra mat, ändå upplåter Sassersson glatt plats på sin sajt åt båda åsikterna. Om en sanning förtrycks är det tydligen lätt att dra samma slutsats om andra ”sanningar”.

Vart vill jag komma med allt detta? Möjligtvis illustrera den tragiska utvecklingen sedan  ”you” – med anspelning på användargenererat innehåll – blev Times person of the year för blott elva år sedan. Nu sitter vi här år 2017 med trollfabriker och självutnämnda wallraffare som istället för att haverera i Ring P1 som på en gamla goda tiden startar podcasts och YouTube-kanaler.

Tyvärr tror jag att denna utveckling bara kommer att fortsätta. Alla människor (ja, också du och jag) har så kallad confirmation bias, man föredrar och dras till information som bekräftar invanda föreställningar. Faktakoll och källkritik har antagligen aldrig varit viktigare än i dag.

 

 

 

 

No comments yet

Kommentera

