Skip to content

13. En låt som är ett guilty pleasure

juni 24, 2013

90-talet för mig, sammanfattat i musikaliska intryck och kanske mer än något annat minnesbilder är den brokiga våg av brittiska band som snurrade på MTV, när kanalen fortfarande spelade musikvideos. Prodigy, Blur, Oasis och inte minst Duran Duran. New Romantic/new wave-rörelsen som de senare hörde till nådde någon sorts kreativt kulmen i skarven mellan 80- och 90-talen. Man kan kalla nedanstående för genrens sista storslagna utandning. Vid sidan av Scorpions Wind of Change finns det för mig ingen låt som är lika mycket detta svunna decennium som just denna pop-pärla. Jag gillar låten på riktigt, och jag hatar mig själv lite för det, för jag vet hur oerhört medvetet poppig den är. Men vem kan egentligen motstå refränger, pianoklinkande och gitarriff som på Ordinary World?

No comments yet

Kommentera

