Skip to content

Årets 15 bästa skivor (15 – 11)

december 19, 2012

2012 skulle ju inte vara komplett utan listan. Lessgo.

 

 

00 - Lil_Durk_ImStillAHitta-front-large

15. Lil Durk – I’m Still A Hitta

Drill är en bastung Lex Luger-inspirerad subgenre av rap centrerad kring Chicago och Glory Boyz Entertainment (Chief Keef, Lil Reese, Sasha Go Hard). ”Hitta”-livsstilen handlar om att hata på snitches, röka gräs och stå upp för sitt kvarter. Vi pratar riktigt ignant shit framförd av 18-19-åringar som hoppar runt i YouTube-videos där typ alla ser ut som ”I feel sorry for your mamma”-killen i Boyz In The Hood. Hitta-livsstilen innehåller också ett mått av kontrakultur, som när ”I Don’t Like”-producenten Young Chop kritiserade Kanye West för att rappa över hans beats. ‘Ye må vara från Chicago, men han är ingen hitta. Det är i detta sammanhang man hittar Lil Durk. Tejpet sätter tonen redan i det storslaget synthplinkande och bastunga introt med rader som ”Been to plenty shoot outs/a nigga ain’t dead”. Därefter följer tretton spår som I’m Bout It, I Get Paid och Wild Niggas. Titlarna talar för sig själva. Durk är ingen fantastisk rappare, men han övertrumfar redan julklappsrimmare som Young Jeezy (34 är inte så ”young” längre) i samma vitpudrade genre. Den stora skillnaden är att Durk är 19 år och redan får ur sig spår som Rite Here, en bubblande sing-a-long anthem som reppar Drill och ändå har direkta popkvalitéer. Om Lil Durk kan undvika finkan eller att bli skjuten kan han bara växa. Låt oss be och hoppas.

Lyssna på: Rite Here

 

Drankenstein_3_Cover
14. Bird Peterson – Drankenstein vol. 3

Strikt taget skulle Bird Peterson ha kunnat varit med både 2010 och 2011, när de två första volymerna av Drankenstein släpptes. Drankenstein är egentligen en lång megamix där Peterson mixar ihop det bästa av dirty south rap med trance (..). Han har en fingertoppskänsla för att välja både riktiga party anthems och gritty livet i ghettot-låtarna som bas för detta något udda experiment. Men frukta ej du rättrogne – i kombination med eteriska tranceslingor och retrodoftande breaks skapas en ljudbild som förstärker båda typerna. Dricka koedine-låtarna blir än mer knarkiga, och de halvjobbiga livsskildringarna träffar hårdare när barsen läggs över en reverbtung synthslinga. Jag tänker ibland annat det är så här dirty south alltid borde låta. Drankenstein är inte rap över trance, det är mashup där 1+1 blir 3. Flera av spåren är dessutom bättre än originalen.

Lyssna på: Quit Flexin

 

cover

13. How To Dress Well – Total Loss

How to Dress Well (Tom Krell) har mejslat ut sin egen lilla genre i det samtida poplandsskapet. Det är en blandning av falsetthög R&B med mycket reverb och en påtaglig lågbudgetkänsla. En sorts drömsk do it yourself-R&B långt ifrån det smöriga The-Dream-soundet. Det tunna och avskalade skapar en intimitet som ofta saknas i mer ”välproducerad” R&B som ibland är för snygg för sitt eget bästa. Inte minst understryks det av att How to Dress Well enbart är Tom Krell, här finns inga duetter eller sångerskor på refrängen. Titeln Total Loss sätter därmed ord både på det textmässiga innehållet och det faktum att hans röst svävar ensamt över elva spår. Några musikaliska steg framåt tas ändå från föregångaren Love Remains, främst i form av mindre medvetet smutsig reverb som på föregångaren ibland tog ifrån musiken lika mycket i kvalitet som den bidrog. På World I Need You Now adderas en sorgsen fiol, och & It Was U är en uppenbar blinkning till föregående decenniers lite enklare R&B.  Skivans starkaste spår kommer redan efter ett par minuter med Cold Nites, en gitarr- och pianoklinkande enmansballad som sammanfattar Krells estetiska och artistiska agenda.

Lyssna på: Cold Nites

 

c

12. Clams Casino – Instrumental Mixtape 2

Eftersom Clams är in demand och har proddat beats åt några av de mest hypade – och bästa – artisterna i rap-bloggosfären i år, blir ett mixtape fyllt med dessa instrumentaler per definition en ganska fin bekantskap. Jävla vad fräscht-faktorn från i fjol har viserligen fallnat. Vid det här laget vet vi att han producerar lager på lager av hypnotiska ambient-techno-aktiga melodier, vilket är vad 2 också är fylld av. Clams är inte den tekniskt mest begåvade producenten. Men medan det finns många aktuella namn som har ett eget sound (exempelvis AraabMuziks trummor, Absolute P:s Drill-sound), sticker han ut i den meningen att hans melodier står för sig själva. Harry Fraud kan snickra ihop sjuka beats på min ära, men lyssnar man på dem utan en rappare som flyter ovanpå låter det rätt tomt. Kort sagt, 2 är instrumentaler som är musik och inte beats, vilket (fortfarande) gör Clams ganska unik i rap-sammanhang. Och ja, utöver detta är det bra förstås.

Lyssna på: Swervin’

 

Trappmusik - Slö och slängd

11. Trappmusik – Slö och slängd

Svensk rap är mer ofta än sällan extremt trendkänslig för det senaste från landet ni-vet-vart. Jag minns när Roc-A-Fella var som störst i början av 2000-talet då jag läste en intervju i Kingsize magazine. Petter och DJ Sleepy satt i en vräkig Escalade ett stenkast från där jag själv bor med 59/50-kepsar, vita Air Force 1:s och såg väldigt mycket Jay-Z och Damon Dash ut. Fast inte. Om ni förstår. Samma sak gäller Trappmusik som gör långsam musik på svenska i den smutsiga södern (Malmö). Men till skillnad från sina äldre kollegor verkar det med Trappmusik finnas ett visst ömsesidigt kulturellt utbyte denna gång. Trappadon från Trappmusik har exempelvis gjort en officiell screwed-version av G-side, ett kvitto gott som något i min bok. ”Slö och slängd” låter ungefär som förväntat, det är långsam knarkig rap på svenska (rader som ”Har var’t på dekis sedan lekis” är ganska representativa för det textmässiga innehållet). I likhet med nyligen nedlagda G-side finns det en del blinkningar mot rymden, raketer och andra planeter som får agera metafor för att fly från all skit. Släng in en och annan saxofonmelodi och lite ambienmelodier har vi en skiva som både visar respekt mot sina inspiratörer och skapar något eget.

Lyssna på: Följ med

 

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s