Skip to content

Hur ett mediedrev fungerar

augusti 16, 2012

.. Hitta en repa. Strunta i proportioner, relevans och vem som egentligen har ansvaret. Låt andra få oja sig och ta avstånd. Om inte någon kritiker av rang hittas, kolla politiska fiender. Hitta lite fler repor. Tala om blåsväder och kris. Låt kommentatorer resonera om risken f sjunkande förtroende. Lägg ut texten för ”folket” och låt det spy galla. Ring opinionsföretagen. Köp förtroendemätning. Beskriv noggrant ”sifferkatastrofen”, naturligtvis utan att knysta om att det i huvudsak är medierna som orsakat den. Börja antyda avgång. Låt tyckarna få spekulera om överlevnadschanser. Skriv om ”svåra dagar”, ”värsta vecka”, ”mardrömmen”.

Påminn om att offret har det kämpigt och är ifrågasätt. Ring pr-folket. De kommer tala om personligt varumärke och politiken som förtroendebransch. Krydda med snygg statsvetare. Räkna med att det gör susen bland de som håller i bilan för de läser varje rad. Vänta. Snart nog kommer offret inte orka. Eller bilan falla. Ta hem segern och beskriv hur viktig journalistiken är för demokratin. Ta vägen om chefen och be om löneförhöjning. Undvik efterföljande debatt om drevjournalistik på PK. Och för guds skull: tänk inte tanken att det var en riktig skitstory to begin with och att mediet du jobbar för möjligen just fällt en politiker som kunnat göra nytta för det som är verkligt viktigt..

Cecilia Stegö Chilò

Sällan har väl någon så kärnfullt sammanfattat tragiken i ett drev.

Om du undrar vad saken gäller? Två av Annie Lööfs stabs fakturor vid två middagar ställdes av misstag till Näringsdepartementet istället för Centerpartiet. Total summa: ca 22 456 kronor. Felet upptäcktes själv, man rättade till misstaget, och går själva ut och sa att fel hade begåtts.

Detta har resulterat i bland annat följande journalistiska storverk:

Annie Lööf snabbstädar sina festnotor

Annie Lööfs festnotor

Annie Lööfs egna spritnotor bryter mot reglerna

Lööfs roll efter spritskandalen

Läs artiklarna med ovanstående i bakhuvudet: Två felaktiga fakturor. Som man upptäcker själv. Som man själv går ut och berättar om.

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s