Skip to content

Årets 30 bästa låtar

december 19, 2011

Det har varit ett fint musikår. Ett av de bättre rent av, vi har fått drogad The Cure-aktig R&B, Tumblr-R&B, lo-fi bedroom rap, high fashion rap, singer songwriter rap, ny-soul, symfonisk indie och mycket mycket, mycket däremellan.

Eftersom min TV har slutat att fungera, MTV inte längre spelar musikvideos har jag hört, och nyheterna är det enda jag hör på radion, har jag ingen aning om hur hypade, och sönderspelade eller hur mycket allmängods låtarna på listan är. Jag lever i min musikaliska bubbla, så detta är verkligen min lista. Så nej, ingen Veronica Maggio eller ”Så mycket bättre” denna gång.

Det finns en fin symmetri i 30 låtar och 15 skivor (som kommer lite senare). Annars hade detta dragit i väg. Några utgångspunkter: En låt per artist, med undantaget att en artist får vara featured på någon annans låt (jag klarar inte att hålla mig, well well). Detta är en singles-lista, d.v.s. fokus ligger främst på de bästa låtar som antingen har släppts som singlar eller via videos. I de fall låtarna kommer från mixtapes är det helt enkelt det bästa på skivan.

I vanlig ordning finns det en del artister som har släppt starkt material och aldrig kom med, men som förtjänar omnämnande, bl.a. Zed Zilla (”Kush an Drank”), Vado (”Hands Down”), Jonathan Johansson (”Centrum”), Jeremih (”Down on Me”), Action Bronson (”Not Enough Words”) och Mayer Hawthorne (Can’t Stop”).

Du kommer att hata några av låtarna. Jag älskar, åtminstone några av dem, inte så mycket för att de är ”bra” – vilket de också är – utan mer för att de är så intimt sammankopplade med olika ögonblick och faser i mitt liv under detta år. För er Spotify-lyssnare där ute har jag knåpat ihop en inte helt komplett spellista. Håll tillgodo.

 

1. Lil’ B – Illusions of Granduer (remix)

2. Adele – Someone like you

3. Frank Ocean – Strawberry Swing

4. ASAP Rocky – Peso

5. DJ Khaled – I’m On One (ft. Drake, Rick Ross & Lil Wayne)

 

6. Fabolous – Riesling & Rolling Papers

7. Lil Wayne – She will (ft. Drake & Rick Ross)

8. Young Jeezy – F.A.M.E. (ft. T.I.)

9. Drake – Trust Issues

10. The Weeknd – Rolling Stone

 

11. G-Side – Pictures (ft. G Mane)

12. Chase & Status – Blind Faith

13. Florence + The Machine – Never Let Me Go

14. Green Ova Undergrounds – I’m Back

15. Alexis Weak – Hycklare

 

16. Juicy J – Juicy J Can’t

17. Yo Gotti – Spazz Out

18. Junior Boys – Playtime

19. The Weeknd – High For This

20. Lana Del Ray – Video Games

 

21. Pusha T – Cook It Down

22. Rittz – Rattle Back

23. G-Side – 24 Eight

24. Green Ova Undergrounds – G.O. Anthem II

25. Curren$y – Full Metal

 

26. Mob Figaz – Loyal To The Mob

27. Big K.R.I.T. – Money On the Floor (ft. 8 Ball, MJG & 2 Chainz)

28. The-Dream – Long Gone

29. Wiz Khalifa – Silence (ft. McKenzie Eddie & Curren$y)

30. Kendrick Lamar – Kush & Corinthians

Kommentera

