Skip to content

7. En låt som påminner dig om en särskild händelse

september 8, 2011

I våras tog jag min (andra) och antagligen sista examen från Uppsala universitet, efter nästan åtta år som student i stan. Jag pluggade inte heltid åtta år i sträck, utan hade ett studieuppehåll på tre år där jag arbetade som pressekreterare. Under den tiden malde tanken i bakhuvudet, hur ska jag klara av att skriva en mastersuppsats? Jag känner för många som helt enkelt har gett upp och lämnat universitetet utan examen. Jag bestämde mig för att inte bli en av dem.

Man måste nästan vara student själv för att förstå den där ångesten: Du sitter med två tomma händer i starten på en termin och tänker, om fyra månader ska jag, själv, ha författat ett vetenskapligt alster på sextio sidor, och jag har just nu ingen aning om ämnet eller eller hur jag ska klara av det. Efter att ha jobbat heltid i tre år, och under tiden lagt det mesta av det akademiska tänket bakom mig, var den där känslan påtaglig. Det var lite nu eller aldrig.

Jag kom igång med skrivandet – till slut blev det ganska kul – och jag klarade av det. Det var en förlösande känsla som inte riktigt går att beskriva. För mig var Lil B soundtracket till de där sista intensiva dagarna i maj, 2011.

No comments yet

Kommentera

