Skip to content

Skivbolagsdöden

augusti 20, 2011

På tal om vågigt. Jag var på #wowgbg förra helgen och såg bl.a. Kanye West, MF Doom och Wiz Khalifa. För de flesta blev Wiz Khalifa nog ett namn 2011 med Black & Yellow från Rolling Papers, han ‘major lable debute’. Jag började bumpa Wiz 2008 precis när han släppte Star Power (ett mycket bra mixtape som är gratis att ladda ned). Därifrån går det visserligen att se en viss naturlig kontinuitet genom ett par-tre mixtapes fram till de enda två låtarna jag hade hört från Rolling Papers innan konserten, On My Level och Black & Yellow.

Men när jag hörde skivan mer eller mindre i sin helhet live var det ren radiopop: Wiz stod och juckade mot ett mickstativ och drog av sing-a-long-refränger till mjuka karibiska rytmer. What the what? Jag hade sett fram mot Rolling Papers i tre år, och så får man detta? Förstå mig rätt, det finns bra radiopop, och Wiz drar säkert in kulor på sin skiva – men jag blir mer och mer övertygad om att skivbolagsinflytande är detsamma som artistisk död för bra rappare.

Ju mindre pengar, ju bättre rap helt enkelt. Skulle inte förvåna mig om G-side också skulle börja gå ned sig om de fick ett riktigt kontrakt. DIY-rap är framtiden.

No comments yet

Kommentera

