Skip to content

Running From a Black Cloud

mars 8, 2011

Kalla det för allmän desillusion kanske, men jag fortsätter med musikbloggandet eftersom rikspolitiken är så rasande tråkig nu för tiden. Den enda verkligt vassa samtidskommentatorn just nu tycks vara en Café-skribent, Viktor Barth Kron, som får något som provocerande ointressant som processen kring valet av nästa S-ledare att bli åtminstone roligt genom satir.

Anyway..

Jag är så musikaliskt schizofren att jag lyssnar på allt från shoegaze (Slowdive), till ambient (The KLF) , Rock (Spiritualized) och det mesta där i mellan. Inte många gemensamma nämnare där va? Det tyckte inte jag heller, men ju mer jag funderar på det ju mer inser jag att jag söker mig till musik med en viss vibe (ursäkta uttrycket). Och mina två favoritgenres fortsätter att vara de oförenliga storheterna pop och hip-hop.

På sistone har jag fått den roliga uppgiften att introducera några poppiga vänner och bekanta till hip-hop. Det fick mig att tänka på vilka kontaktytor som finns mellan genres, och att musik som är gravt disparat och kulturellt olika ändå kan dela mycket av samma känsla.

Kanske finns det någon The Cure-lyssnare bland publiken – ett av mina absoluta favoritband. Förra året släppte rapparen Joe Budden sitt mixtape Mood Muzik 4. Tapet låter som jag skulle föreställa mig att det skulle låta om Robert Smith plockade upp en 808 istället för en gitarr 1976. Provlyssna nedan och ladda ned tapet gratis här om det faller i smaken.

Kommentera

