Skip to content

Reflektioner efter stämman

februari 18, 2011

Igår vann Stefan Hanna den beryktade omröstningen med siffrorna 76-70 och har därmed majoriteten av medlemmarnas förtroende att sitta kvar. ”Hannagate” är därmed överspelad.

Men mycket kan man fortfarande säga kring den här processen och skriverierna som nu följer på olika håll och kanter, i bland annat UNT och på SR. Jag är av uppfattningen att partiangelägenheter ska man hålla inom partiet. Men jag kan inte hålla mig när jag läser så mycket felaktigheter och kvalificerat strunt i kommentarsfältet på UNT.se.

Till att börja med är UNT felunderrättade när de skriver att 30 personer löste medlemskap samma dag. Enligt C:s politiska sekreterare i kommunen, Maria Bylund, som jag bedömer ha större trovärdighet i denna fråga var det tre. En nolla för mycket, UNT.  Läge för en rättelse?

UNT skriver också att ”media nekades tämligen burdust inträde i bygdegården”. Det är bara att beklaga om de upplevde det som ett otrevligt nekande, det stämmer dock inte att de inte fick komma in i bygdegården – de fick inte komma in i själva möteslokalen. Jag vet att SR:s Mårten Nilsson som kom senare inte blev nekad på något otrevligt sätt, eftersom jag var en av dom som berättade för honom att mötet inte var öppet för icke-medlemmar.

Som journalister borde veta är partimöten till för partimedlemmar. Jag har varit med på min beskärda del av Centerstämmor, och aldrig tidigare hört talas om att journalister har trott att de ska kunna få sitta med på mötet.

UNT skriver också att ett drygt tiotal nya medlemmar blev ombedda att komma till stämman. Spontan reaktion: Ja, och? Så har det alltid varit oavsett stämmornas dignitet att folk försöker få med sig nya medlemmar. Jag blev också ombedd att komma som medlem i två av syskonorganisationerna, CUF och Centerstudenter. Jag har aldrig varit med om en stämma där jag inte har blivit ombedd att komma.

Insinuationerna om att det skulle vara fel på något sätt andas riktig unket. Ett parti bygger på demokrati och majoritetsbeslut – det är för mig strålande att nya medlemmar vill och uppmanas att komma på ett möte och använda sin demokratiska rätt att uttrycka sina uppfattningar.

Det var ett gäng nya medlemmar på plats igår. De tjugotalet påstådda ”okända” pojkar med ”invandrarbakgrund” som kom, var styvt räknat tio stycken. Några av kommentarerna kring detta på UNT.se gränsar till det osmakliga när ”Bo Svensson”, någon partist som låter som om han tillhör Sjöbo-fallangen säger:

Tyvärr avtog det politiska engagemanget påfallande direkt efter omröstningen då de nyvärvade tågade ut och blev hemkörda i några stadsjeepar. Politiskt entreprenörskap har fått en ny innebörd.

Det politiska engagemanget avtog ganska påfallande för ungefär sjuttio personer direkt efter omröstningen, varav jag kan garantera Bo att majoriteten var etniskt rena svenskar. Frågan är om stämman ens var beslutsfäig, så många lämnade lokalen. Herr Svensson borde tala ur skägget och säga rakt ut vad han egentligen menar: Han påstår att ”invandrarna” som åkte stadsjeep (misstänksamt!) var ”köpta” av Stefan Hanna. Det är en allvarlig anklagelse som han borde bevisa i sådana fall, istället för att skriva insinuanta inlägg på nätet.

Sveriges Radio rapporterar från mötet och citerar en icke-namngiven medlem:

Därför att jag har inget i partiet att göra med den ledningen längre. Många kommer att lämna partiet. Centern kommer kanske att försvinna nu.

Tråkigt att personen väljer att lämna oss. Jag kan dock stilla oron om att vi skulle försvinna genom att säga att jag har förstahandsuppgifter från Centerkretsens ombudsman som visar att det fram till för någon vecka sedan var drygt 2-3 medlemmar som har lämnat. Under samma tid har bara CUF rekryterat fler medlemmar. Nettot är positivt.

UNT citerar vidare samma ombudsman som säger att 46 nya medlemmar  har tillkommit till Centerpartiet sedan årsskiftet. Kort sagt, hela Centerrörelsen i Uppsala växer. Trots Stefan Hanna, eller kanske tack vare, beroende på vilket perspektiv man har. Tji fick ni, Alliansfritt Sverige.

Så. Kan vi ta och lämna detta bakom oss nu och istället koncentrera oss på hur vi ska göra Uppsala till en bättre kommun?

No comments yet

Kommentera

