Skip to content

Björntjänster

januari 28, 2011

Jag har som hastigast hunnit ögna igenom Centerpartiets mastiga eftervalsanalys. Det lär finnas anledning att återkomma till den. Men en reflektion som jag har gått och grunnat på länge aktualiseras av Fredrick Federleys kärnfulla kommentar om vägen framåt för (C):

Den dumma diskussionen om stad/landsbygd måste få ett slut.

Jag vet inte hur många gånger jag har hört att det var bättre förr (uteslutande sagt att mer seniora medlemmar, nota bene). Det var det ju visserligen, i en enda betydelse – Centerpartiet hade högre väljarstöd.

Är då svaret att vi ska bli ett renodlat intresseparti för glesbygdsbor? Nej, av den enkla anledningen att politiskt väljarstöd inte är ett geografiskt nollsummespel, det är en synergi.  När Centerpartiet låg på 20+ % i Stockholms län låg vi också på 20+ % på landsbygden. Att vara stark där gör det enklare att vara starka här.

Det finns ingen moderat eftervalsdebatt som ojar sig över att det gick lite för bra i Norrland och att Stockholm nu ska falla i glömska. Det enda parti med en geografisk väljarångest är mitt, och de enda som tjänar på att vi har en sådan debatt är andra partier.

Att prata om vi ska ”satsa” antingen här eller där är inget annat än att binda ris för egen rygg. Den krassa sanningen är att ett parti vars politiska verktygslåda och kompetens begränsar sig till ”landsbygdsfrågor” (vad är det egentligen?) kommer aldrig bli relevant för boende i tätorterna. Det är där majoriteten av väljarna bor – och det är väljarstöd som avgör politiskt inflytande över ”landsbygdsfrågor”.

Ibland hör jag också att vi som en del av regeringen har struntat i ”landsbygsfrågorna”. Jag förstår ärligt talat inte denna synpunkt alls. År 2014 kommer ett centerpartistiskt statsråd har suttit och basat över stort och smått rörande landsbygd i åtta år. Om man som medlem är missnöjd med vad han uträttat, då finns det kanske anledning att fundera över om man faktiskt är centerpartist.

Detta är några spridda funderingar kring en gammal och till synes evigt pågående diskussion. Min förhoppning är att vi mer kan prata om idéerna och de konkreta politiska förslagen framöver – eftervalsanalysen verkar utgöra en bra grund för den debatten.

2 kommentarer leave one →
  1. januari 28, 2011 1:26 e m

    ”Om man som medlem är missnöjd med vad han uträttat, då finns det kanske anledning att fundera över om man faktiskt är centerpartist.”

    Jag tycker att man faktiskt kan få vara missnöjd med de centerpartistiska statsråden utan att för den delen överväga att gå ur partiet. Men det kanske bara är jag. I övrigt håller jag med om vad du skriver.

  2. januari 28, 2011 3:45 e m

    Självklart har du rätt i det, Johan. Jag försöker bara sätta fingret på den där svävande kritiken som slängs ut på partimöten, som aldrig konkretiseras. Om nu herr landsbygdsminister inte står upp för landsbygden och dess frågor, då borde man också kunna vara specifik med vad man de facto är missnöjd med.

Kommentera

