Skip to content

Konsekvens efterfrågas

januari 2, 2011

Jag kör bil och snusar. Jag pytsar in tusentals kronor i statskassan varje år via tobaksskatten. Skulle jag köpa ett vrålåk skulle min försäkringspremie bli hög, eftersom jag statistiskt sett tillhör en riskgrupp. Är det orättvist? Det är så försäkringssystem fungerar. Högre risk – högre premie.

Så är det dock inte i försäkringssystemet hälso- och sjukvården. Ta mat och livsstil som exempel. Inte nog med att människor inte betalar för sitt eget beteende och åker (äter) gratis. Dåliga matvanor och livsstilsrelaterade sjukdomar är starkt korrelerade med låga inkomster och låg socioekonomisk status. Ju skralare det är i kassan, ju mindre bidrar du ekonomiskt till sjukvården, men statistiskt sett ju mer sannolikt är det att du uppsöker den för livsstilsrelaterade sjukdomar.

Jag tycker att Stefan Hannas ”förslag” (nej, han föreslår inte det) om ”tjockisskatt” (nej, inte hans ord) som nu har blivit en riksnyhet, är principiellt relevant att diskutera i ett samhälle där man inte betalar för sina egna risker. Så länge vi har ett offentligt finansierat sjukvårdssystem är det alltid en berättigad fråga att ställa om vi ska tillåta free riding.

Menar kritikerna att det rätt att människor inte ska betala för sitt eget riskbeteende när de överutnyttjar en kollektiv och knapp resurs – sjukvård? Ska vi subventionera frossande och supande? Hur tänkte ni då?

Låt mig göra det väldigt tydligt. Så länge vi finansierar hälso- och sjukvård gemensamt har jag rätt att ha synpunkter på vad du stoppar i dig, och vice versa. Nu struntar jag visserligen i vad du trycker i dig. Lev och låt leva! Men kommer jag på pin kiv med förslag på en ”tjockisskatt” har du inget principiellt försvar så länge du också stödjer idén om offentligt finansierad vård.

Kritiken mot Stefan och hans icke-förslag är därför berättigad i en enda del, att det är av praktiska skäl dåligt att lägga en skatt på fetma. Den går inte att kontrollera eller driva in.

Men menar kritikerna att det är principiellt fel med skatt på fetma, då borde de också i konsekvensens namn tycka att min bil, snus och sup ska vara väldigt mycket billigare. Ser jag några händer i luften? Något säger mig att åtminstone vänsterrösterna är nöjda med straffskatterna på koldioxid, alkohol och tobak.

Många av vänsterkritikerna har däremot glatt kampanjat i valrörelsen för en politik som går ut på att rika ska beläggas med en särskild skatt. Alltså, dessa stjärnor till samhällsekonomer som vill straffbeskatta de som via företagande och investeringar bidrar positivt till samhällsekonomin, tycker att det är principiellt fel (får man anta?) att de som överutnyttjar en knapp och kollektiv resurs ska bära sina egna kostnader.

Stånk och stön.

Länkar: Signerat Kjellberg, Anna Starbrink, MMK, Johan Hedin, Expressen, Aftonbladet, DN, UNT,

3 kommentarer leave one →
  1. januari 10, 2011 11:34 e m

    Rakt på sak och rationellt som vanligt när det gäller dig Oscar men jag frågar mig om vi inte generaliserar lite väl mycket denna gång?

    Skillnaden mellan tjockisskatten och tobaksskatten ligger ju främst i att tobaksskatten beskattar den direkt farliga komponenten i livsstilen emedan tjockisskatten skulle beskatta resultatet av livsstilen. Jag håller med dig helt i att detta resultat skulle vara svårt att mäta rent praktiskt men det skulle också vara svårt att mäta vad som orsakat resultatet. T.ex. fetma kan ofta ha genetiska orsaker. Är det då rätt att straffa de som fötts med sämre förutsättningar?

    Om Hanna hade föreslagit en punktskatt på socker eller transfetter hade han säkerligen inte mötts av samma kritik. Detta hade också gått mer konsekvent i linje med de övriga nämnda skatterna.

    • januari 11, 2011 11:45 f m

      Jag håller med. Det är klumpigt sagt, och det skulle sannolikt inte fungera vare sig praktiskt eller för den delen vara alls önskvärt med ”tjockisskatt”.

      Han borde ha skrivit att han vill ha punktskatt på socker om det nu var vad han menade.

      Sen stämmer det som du säger, övervikt beror inte alls bara på matvanor, så en sockerskatt är ingen universallösning på problemen med övervikt.

      Dock tycker jag att det är relevant att diskutera frågan, eftersom vi alla betalar för alla andras livsstilar och livsstilsval. Det är ju egentligen inkonsekvent att vi har straffskatt på tobak men inte socker.

  2. januari 11, 2011 4:37 e m

    Det är en högst intressant poäng du har. Allra mest intressant skulle det bli om vi också avkriminaliserade användandet av vissa droger likt många unga liberaler idag anser. I alla fall om det skulle leda till en ökad användning, vilket jag tror. Detta skulle troligen leda till ökade sjukvårdskostnader på grund av dessa individers risktagande.

    Ska man då skatta allt som innebär en risk? Skidåkningsskatt, motorcykelskatt, gå-ut-på-stan-på-kvällen-skatt t.ex.? Skatterna på trafik och bensin idag går ju til vägarna och miljön men inte till hälsan så vi skulle behöva en ny skatt där med.

    Eller ska vi istället för beskatta saker hej vilt utesluta viss sjukvård från den statligt subventionerade? Precis som att skönhetsoperationer idag bekostas på egen hand skulle man kunna få stå för konsekvenserna av sitt egna risktagande. Det skulle dock kunna bli dyrt. I så fall skulle man behöva teckna en skidförsäkring, en drogförsäkring, en sockerförsäkring o.s.v.

    Hur jag än vrider och vänder på det känns det som att det kan bli krångligt.

    Jag har inget ärligt svar men jag tycker nog ändå att det svenska systemet är ganska fint där alla garanteras sjukvård oavsett förutsättningar och bakomliggande orsaker. Det är trots allt svårt att göra någonting utan att utsätta sig för risk och det är straff nog i sig att bli skadad eller sjuk.

Kommentera

