Skip to content

Västgötaklimax

september 21, 2010

5.7% alltså. SD större än V och KD. Vilket västgötaklimax. Jag vägrar tro att 5.7% av Sveriges befolkning är rasister, trots att de röstade på ett rasistiskt parti med rötterna i BSS (Bevara Sverige Svenskt). Det är ett kollektivt epic fail av ”etablissemanget” att SD kom in, inte bara i riksdagen men också hundratals lokala församlingar. Vi får hoppas att utlands- och poströsterna räddar en Alliansmajoritet.

Varför kom SD  in i riksdagen då? Jag vet inte. Och det vet nog ingen annan heller. En enda kort reflektion är att Sverigedemokraterna verkligen är ett enfrågeparti – de är villiga att samarbeta med allt ifrån kommunister till mörkblåa borgare bara de får igenom sin enda singulära fråga om invandringspolitiken.

Det i sig gör det hela bara ännu mer oförståeligt, hur kan 5.7% av alla som lade en röst tycka att både invandringspolitik och Sverigedemokraternas ”lösningar” är så tilltalande att de struntar i alla andra politiska områden?

Eventuella analyser får jag återkomma till efter jag har plöjt igenom valanalyser. Närmast på agendan är att samla tankarna och ägna mig åt annat än politiken dygnet runt. T.ex. träffa alla de vänner jag har försummat under valrörelsen.

Det kommer alltså inte vara så mycket liv på den här bloggen under den närmsta tiden. Prenumerera gärna dock, då får du framtida inlägg i din RSS-läsare. Jag finns också på twitter.

På återseende i ett brunare Sverige.

No comments yet

Kommentera

